dinsdag 2 augustus 2011

Onderweg

Etappe: Kampen-Xanten, 149 km
via Deventer, Zutphen, Emmerich, Kalkar

Echt spannend vanmorgen! Baukje vond mij maar erg zenuwachtig. Dat klopt, ik kreeg het gevoel "waar ben ik aan begonnen?" Maar nadat we elkaar nog eens hadden geknuffeld en ik door haar enthousiast  was uitgezwaaid deed het fietsen zijn werk: de cadans van de beweging zelf werkt al stressverminderend en de dag was om door een ringetje te halen: heerlijke temperatuur, haast windstil, kortom ideaal fietsweer. En een prachtig traject: langs de Ijssel, die door Jac P Thijsse in 1920 al Nederlands mooiste rivier is genoemd en dat naar mijn mening nog steeds is. Dan komt al snel de overwachting en de opwinding over het avontuur terug.
De Ijsselsteden zijn natuurlijk prachtig, maar bekend. Emmerich viel mij wat tegen, mogelijk ook omdat daar mijn petje met het Kampen-logo werd gejat. Xanten is prachtig, met een mooie stadsaanleg en veel historische gebouwen (echte, zoals de torens en de dom, en nagemaakte op de Romeinse opgravingen).
Het landschap onderscheidt zich nog niet zo van het Nederlandse rivierenland. Daarmee is overigens niets verkeerds gezegd!
De fiets is een wonder. Zelfs met alle bagage is hij nog zo in balans dat hij met losse handen te berijden zou zijn. Wat ik overigens niet doe. Alleen: in Kampen viel mijn achteruitkijkspiegel er al af. Een verwijzing om niet achterom te kijken? Ik heb hem er wel weer opgezet, want ik wil Kampen, en ook Amsterdam, Utrecht en Bilthoven, beslist in mijn figuurlijke blikveld houden. Het zal een hele poos worden, 5 weken zonder mijn geliefde en mijn clubje.
Bibliotheken zijn op maandag dicht in Xanten, en internetcafees zijn daar niet. Daarom is dit bericht iets verlaat. Maar de kop is er af! En alle lezers: bedankt voor jullie support!

1 opmerking:

Welmoed zei

Ha Wil, fijn dat je een goede aftrap hebt gehad!

Maar je petje de eerste dag al gejat? Misschien kan je het zien als een waarschuwing om goed op de spullen te letten...al snap ik niet helemaal wat iemand zou moeten met andermans petje (na een intensieve fietstocht vast ook niet meer zo fris).

Succes morgen weer! Ik hoop voor je dat het wat minder warm wordt!
x w