zaterdag 13 augustus 2011

Landeck

etappe Klösterle - Landeck, 55 km
via Arlbergpas!

Die ben ik overgefietst! Maar ook in Landeck zijn alle internetcafé´s opgeheven, defect of teveel beveiligd. Ik zit nu bij genade in het kantoortje van pension Greif, en moet het dus kort houden.
Overheersende indruk: Oostenrijk is schitterend, ook voor fietsers! Maar de spieren hebben rust nodig na zo´n pas. Met een beetje geluk morgen of overmorgen meer.

zie de inleiding bij de vorige pagina

Ja, die ben ik overgefietst. Gelukkig dat ik gisteren de heldere ingeving had om de eerste helft alvast te maken. De gemakkelijke helft, blijkt achteraf! Ik moest nog 15 km, eerst 2 km gewoon, dan 10 km maar steeds steil omhoog en daarna nog 3 km wat minder, en ook op die laatste kilometers moest ik om de haverklap stoppen om energie te verzamelen. Toen ik de top in zicht had werd ik ingehaald door een duo dat een mooi langzaam tempo had, en daaraan heb ik mij (figuurlijk, natuurlijk) laten optrekken naar de top. Bovenaan heb ik ze bedankt. Ze keken erg verwonderd.
Daar allerwegen verbaasde vragen: Sind Sie hochgefahren aus das Ding? Want ligfietsen komen daar niet veel, en ze staan niet bekend om hun klimeigenschappen. Maar ik heb een voordeel ontdekt: door hun lage zwaartepunt, zeker met de bagage, zijn ze erg stabiel waardoor je erg langzaam kunt fietsen zonder om te vallen. Zo ga je 5 km/uur, trap voor trap voor trap, maar het gaat.
En dan ben je boven. Er komt een gevoel van grote voldoening over je, natuurlijk want het is gelukt!
Met veel plezier zie je steeds nieuwe groepjes fietsers aankomen, bezweet en net zo uitgeput als ik, maar ook met dezelde uittdrukking van "gehaald"!
Het kostte me een uur voor ik aan de afdaling kon beginnen: eerst om uit te rusten en daarna om mezelf zover te krijgen deze plek te verlaten. Dit gevoel wil je even vasthouen. Ik heb een steentje opgeraapt en meegenomen.
Afdalen is geen moeite, of het moet zijn dat je je snelheid niet al te hoop laat oplopen. Zo ben ik gemakkelijk naar Landeck gerold. Daar was al gauw een slaapplaats gevonden (maar internetcafé´s, ho maar).
´s Avonds aan de bar gesproken met een Landecker over de economie van Tirol die niet zo best is. Deze dag was dat wel. Ik ga van Oostenrijk houden!

Geen opmerkingen: