woensdag 17 augustus 2011

Bozen of Bolzano?

etappe: Naturns-Bozen, 60 km
via Meran(o)

Vandaag een rustige etappe wat fietsen betreft. Dat helpt ook om aan de Italiaanse warmte te wennen, trouwens. Maar de bedoeling was om tijd over te houden voor het bekijken van Merano en Bolzano, of Meran en Bozen, zoals sommigen hier zeggen. Want Duits en Italiaans zijn hier net als Fries en Hollands Nederlands in ons land: sommigen spreken beide, en sommigen een van beide. In Meran is Duits gebruikelijk, in Bozen krijg ik de indruk dat sommigen dat maar achterlijk vinden.
Meran en Bozen hebben beide een prachtige dom, vol kunstschatten. Kerken kun je als fietstoerist zo binnenlopen, in een musum voel je je niet op je gemak in je fietsoutfit. Bovendien laat je je fiets niet graag alleen gedurende langere tijd.
Het stadsbeeld genieten gaat op de fiets ook heel goed (dan heeft een ligfiets zelfs een voordeel vanwege de gunstige kijkhouding). En ook in dat opzicht zijn het prachtige steden, hoewel heel verschillend: Meran klein en chique, Bozen groter en drukker.

Het fietsen ging de hele dag langs een op zich prachtig fietspad, in elk geval technisch gesproken, en als je consequent naar rechts keek was het ook landschappelijk mooi: daar stroomde de Etsch die zich geleidelijk ontwikkelt van een bruisende bergbeek tot een grote rivier. Maar links had je voortdurend een hek met een spoorweg erachter, soms onderbroken door een appelboomgaard. (Ik heb trouwens nog nooit zoveel appels gezien als hier, gisteren en vandaag waren er ononderbroken appels langs de weg. Geen druiven, peren, pruimen, alleen: appels. Het kost moeite er af te blijven want ze zien er plukrijp uit). Gelukkig waren daarboven de bergen, hier verder weg dan gisteren, maar vol dorpjes met een karakteristieke toren: een eenvoudige onderkant met een klein vierkant grondvlak en een (soms ongelooflijk hoge en scherpe) naaldspits er boven.

Onder het fietsen bedacht ik dat deze hele reis één doorgaande stroom van nieuwe, mooie indrukken is, zoveel dat het mijn bevattingsvermogen te boven gaat. De helft is jullie niet dus aangezegd en er duiken steeds nieuwe, mooie beelden bij mij op. Glurns heb ik niet eens genoemd en dat was toch zo mooi! Misschien tekent dat het slagen van deze reis wel het beste.

Het is dus warm, hier. Morgen ga ik vroeg weg, de ochtenden zijn prachtig en fris.
Reisdoel: Rovereto.

2 opmerkingen:

Sietske zei

We volgen je hier in Lotharingen ook nog, we hebben een stukje geklommen met de fiets, viel best tegen! Mijn petje is al af, anders ging het nu alsnog!
Veel succes en plezier! Laat je niet al te zeer de wet voorschrijven door internet.

Cor zei

Hoi Wil,

Vandaag was ik bij Anky's moeder en heb op haar I-pad een gemakkelijke toegang tot je blog gerealiseerd. Je hebt er dus weer een volger bij. Samen met haar heb ik nog eens je hele reis doorgenomen. Ze was zeer geboeid door je verslagen. Zeker als je alles zo achterelkaar nog eens doorleest krijg je een goed idee van het grote aantal gevarieerde indrukken dat je ervaart. Wij blijven nieuwsgierig naar het vervolg.
C&A