dinsdag 23 augustus 2011

Povlakte

Etappe: Ferrara - Ravenna, 98 km
via de uitgestrekte Povlakte

Bologna 38°C, Florence 41°C, Ravenna 33°C . . . dan krijg je wel een duidelijke hint waar je heen moet. Ik had voor me zelf lang in het midden gelaten welke route ik zou nemen, de zwaardere hoofdroute via Florence en Siena of de lichte route via Ravenna. Maar ik merk dat de warmte veel energie vraagt! Dus geen Siena, Florence of Bologna.
Nu was het vandaag wel beter te doen dan gisteren en zeker een stuk beter dan eergisteren. Misschien leer ik met de warmte om te gaan in mijn eet- en drinkpatroon (geen koffie! en vooral geen espresso!), in elk geval kan ik nu weer veel meer van de reis genieten.
Vandaag dus geen steden, die zijn er niet tussen Ferrara en Ravenna, maar wel zilverreigers, pelikanen, flamingo's en een blauwe kiekendief in het natuurgebied van de Comacchio. En een veerpontje dat je voor 50 cent overzet over de Reno, heel erg leuk. De temperatuur was zodanig dat ik door rustig te fietsen het goed kon volhouden. Er is nog energie over voor een wandeling in Ravenna. Ik liep de Sa. Maria del Porte in, en er was net een viering gaande. Dan krijgt zo'n kerk ineens een heel andere lading. Ik heb rustig een poos zitten luisteren. De Povlakte brengt toch al een zekere rust, geloof ik, na de indrukwekkende Alpen en het spectaculaire Verona.
Hier houd ik een rustdag om de beroemde mozaieken te bekijken. Daarna komt er weer een ander landschapspatroon: de Apennijnen over op de vriendelijkste plek. Zo heeft elke periode zijn eigen karakter. Wat een reis!
Het plaatje is van gisteren, van Ferrara: het kasteel van de Este's.

2 opmerkingen:

evert zei

We zijn weer terug van weggeweest, ik kan je weer volgen en @!#$%$#$@@! (verdorie) je bent er al bijna! Volgens Google nog 380 km. De totale geschatte brandstofkosten zijn Euro 311, ook volgens Google, en dat zul je wel bijna nodig hebben alleen al voor water ben ik bang!
Ik weet uit ervaring dat je in die hitte onmatig water drinken kunt en moet, en dan kans hebt op mineralen tekort. Sterkte met de hitte, zet hem op met de laatste loodjes, maar kalmpjes aan!

marijke zei

Indrukwekkend Wil. Je past je aan aan die onwaarschijnlijk hoge temperaturen en je geniet weer! Geen steden, maar wel vogels: ook goed! En maar karren op die ligfiets. Petje af.