woensdag 3 augustus 2011

Ruhrgebied

Xanten-Bonn, 175 km
via Duisburg! Dusseldorf!! Keulen!!! help . . .

De tweede dag was een leerzame. Door het Ruhrgebied fietsen zonder goede kaart kan ik niemand aanbevelen. Er zijn tal van fietsbordjes die of naar het centrum van een grotre stad verwijzen, of naar een landelijke route (het verschil is aan de bordjes niet te zien). Maar die bordjes raakt je ook zo weer kwijt en dan moet je het maar uitzoeken, of navragen. Het voortdurende stoppen en optrekken in die steden vreet ook energie. Ik ben zo door de centra van de grote steden gefiets, wat ook geen goed idee is. Zodoende werd het aantal kilometers dermate hoog dat ik het voorgenomen adres in Königswinter niet heb kunnen halen.
In Keulen vroeg ik de weg aan een mevrouw naar het station. Ze zei "ik rijd wel even voor je uit er naar toe. Het is nog ongeveer een half uur rijden" en ze zetten de vaart er in. Geweldig. Maar het hielp niet genoeg om de trein naar Königswinter te halen, daarom ben ik doorgefietst naar Bonn (25 km zei mijn informant, bleek 40 te zijn) en daar gestrand omdat het donker begon te worden. Daar was wel een hotel, gelukkig, maar een Vrienden op de fiets-adres is beter (en goedkoper ook). Het gastadres in Xanten was keurig, prachtig huis, goede verzorging, maar niet gezellig in de zin dat er een praatje was. Naar de kamer en klaar.
Wel heb ik nu een flinke sprong gemaakt. Vanaf nu ga ik keurig overzichtelijke etappes rijden,van onder de 100 km. Vandaag langs de Rijn, naar Koblenz. Alleen: nu regent het pijpenstelen. Ik ben dus zeer benieuwd hoe de dag van vandaag verloopt!

3 opmerkingen:

evert zei

Hoi Wil,
Loop je niet te hard van stapel??
Een lange afstand fietsen is je wel toevertrouwd, maar dat weken lang volhouden is misschien wel wat anders!

Zo te zien op buienradar heb je vandaag veel regen gehad. Sterkte en succes verder! Evert.

Nienke Smit zei

Ha Wil, in dit tempo ben je er over tien dagen. Rustig aan hoor! Onze langste etappe was destijds 110 km en toen waren we in vier weken in Bologna. Hopelijk wordt het gauw weer droog.

Leuk om mee te lezen en veel succes.

Groeten van Nienke & Jorgen

Welmoed zei

Hehe, ja, doe het niet te gek, straks moet je 2 weken in Rome gaan toeristen!

Wel goed om te lezen dat je nu even rond de 100 km. per dag blijft, dat klinkt een stuk beter.

Liefs van Welmoed, Tim en Baby Klop