zaterdag 6 augustus 2011

Weerzien met Speyer

etappe: worms-Speyer, 50 km
via Ludwigshafen

Heel veel jaren terug was Matthijs gids in de dom van Speyer. Toen ben ik ook al eens de Rijn opgefietst, op een racefiets, en het stuk tussen Wesel en Bonn had ik toen overgeslagen -d.w.z. met de trein gedaan. Vandaar: weerzien met Speyer. Hier hebben ze dus ook een dom, een prachtig voornaam bouwwerk in de Romaanse stijl. Anders dan in Worms, waar een interieur uit ca. 1700 is aangebracht, is het inwendige van de kerk sober en in harmonie met de Romaanse stijl gebleven. Dit is trouwens net als die in Worms een Kaiserdom want in de crypte van deze kerk liggen ook al Salische keizers, de generaties na degenen die bijgezet zijn in Worms. Die crypte is indrukwekkend, net als de handschriften die daar tentoongesteld zijn, sommige zelfs uit de 9e eeuw.
Het portaal van de dom is ook heel bijzonder. Er staat een decreet in weergegeven van keizer Heinrich V die daarin verbiedt heffingen toe te passen op erfenissen, een gewoonte waaraan machthebbers zich zodanig schuldig maakten dat mensen daardoor tot de bedelstaf konden raken. Hij bepaalde ook dat dit decreet in gouden letters gegraveerd moet worden, ter ere van zijn overleden vader,en dat is dus ook gebeurd, daar in Speyer.

De poort van de stad heeft een leuk uurwerk, met twee wijzerplaten van elk één wijzer: één voor de minuten en één voor de uren dus.

De reis hier naar toe was natuurlijk gemakkelijk want het was maar 50 km en het terrein was vlak. Deze keer hoefde ik niet door het enorme industriegebied van Ludwigshafen (betere kaart dan in ca. 1996!) maar werd er keurig omheen geleid door mooie natuur. Daarom ben ik al zo lang hier dat deze dag ook wel als rustdag kan gelden. Dan kan ik morgen proberen in Pforzheim te komen, wat zo´n 80 km is met een flinke klim.

De jongens met wie ik de kamer in Worms deelde waren vanmorgen best gezellig. Ze wilden, zeiden ze, meteen van Worms af maar naar Koblenz. Ik heb wel gezegd dat dat voor mij zo´n 140 km was maar daar keken ze niet van op. Nu ja, zij hebben wind mee en enorme spieren. Vandaag deel ik de kamer met een meneer uit Keulen, ook ongeveer 64, die mij vergastte op wilde pruimpjes die hij onderweg had geplukt. Ik had ze ook wel gezien maar vertrouwde ze niet: niet alles wat pruim lijkt is het ook. Nu durf ik ook te plukken.
Ja, het weerbericht! Elke dag wordt 95% regen aangegeven en 10 tot 15 mm neerslag, maar tot nu toe heb ik zon, en regent het ongeveer een half uur nadat in op mijn bestemming ben even flink. Jullie hebben het slechter, vrees ik.
Ik vind het erg jammer dat ik jullie mails krijg als doorgestuurd geval via mijn "gewone" mail. Daardoor krijg ik de mailadressen niet in beeld, en kan ik niet op jullie bemoedigende en vrolijke berichten reageren. Ik hoop dat jullie er dus begrip voor hebben dat je geen persoonlijk antwoord krijgt op je mail!
Morgen is het zondag. Misschien is een internetcafé dan moeilijker te vinden. Denk dan: geen bericht, goed bericht!
Tenslotte: de stukjes worden steeds langer. Gevolg van korter fietsen natuurlijk: meer tijd. En de tijd die ik niet met fietsen doorbreng moet ik nog (beter) leren invullen. Vandaar!

1 opmerking:

Remco Kronemeijer zei

Langere stukjes in de blog betekenen meer leesplezier voor de volgers ! Ik lees de blog in ieder geval met veel plezier en interesse. Succes met het vervolg van de tocht !