vrijdag 5 augustus 2011

Hier sta ik . . .

Bingen- Worms, 95 km
via (allerlei dorpjes van niks, die heel leuk zijn om te zien maar die niemand kent)

De titel van gisteren was misschien een beetje een rebus. Ik kwam nl. langs de Loreley en heb toen even hardop ligfietsend dat lied gezongen. Vandaag kwam ik hier in Worms op de plek waar de verantwoording van Luther (op zijn dagvaardiging voor de Rijksdag) in brons is weergegeven. Kort maar indrukwekkend. Daarom de titel van vandaag.
De route vandaag ging door licht heuvelachtig gebied. Ik moest er even wennen de Rijn niet meer naast mij te zien. Wat is dat toch een prachtige rivier! Nu kwam ik door een mooi gevarieerd gebied met vergezichten, wijngaarden, bosjes, dorpjes en tenslotte de Vrije Rijksstad Worms. Als je in de ingang van de jeugdherberg staat zie je 50 m voor je de indrukwekkende dom, de Kaiserdom! Ik ben even binnen geweest, maar morgen neem ik wat meer tijd om het interieur te bekijken. Want zo bezweet voel je je toch niet helemaal op je gemak daarbinnen tussen al die keurige mensen.
Tot nu toe houdt het niet over met het ontmoeten van mensen in de jeugdherbergen, ze hebben bij diner en ontbijt aparte tafels gereserveerd voor "Einzelgäste" zoals ik, en die zijn er blijkbaar niet zoveel.
Gisteren had ik ook geen kamergenoten -wel praktisch, dan heeft niemand er last van als je kleren gaat wassen, maar ook niet erg gezellig. Toen kreeg ik er een beetje last van dat ik Baukje al vijf dagen niet meer had gezien (ja, ja, dat kon je zien aankomen natuurlijk) en ging ik eens in de ontmoetingsruimte kijken. Toen sprak ik een viertal Duitse mannen uit Karlsruhe die jaarlijks samen op fietstocht gaan. Erg verschillende figuren, zowel qua leeftijd als qua temperament, met wie het heel gezellig was. Vandaag in Worms zijn ze er weer, we hebben er samen een Duits biertje op gedronken. Er zijn nu wel kamergenoten, twee jongens, maar die zijn al de stad in en komen vast niet voor middernacht terug als ik ze goed inschat.
Het fietsen gaat tot nu toe uitstekend. Geen spier- of rugpijn en voldoende energie. Wat rustigeraan dan in het begin is toch wel beter.
Morgen nog een tamelijk licht traject. Dan is het tijd voor een rustdag- en daarna is het afgelopen met de vlakke etappes. Ik ben zeer benieuwd!
Tenslotte: Het is ontzettend leuk jullie mails en reacties allemaal te lezen, zoveel belangstelling, het is geweldig. Maar het mooiste bericht is dat de ontwikkeling van Welmoed haar passagiertje zo helemaal naar wens verloopt. Gefeliciteerd, Welmoed en Tim!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ha Wil, wij volgen jouw fietstocht op de "voet", misschien beter op de pedalen.
Als je bergopwaarts moet kan dat ook goed al ligfietsend?
En krijg je veel commentaar?
Wij beleven er ook veel plezier aan.
Vast goede reis. DickGeke

chettent

Evert zei

Gelukkig gaat de dagelijks afstands trend weer omhoog. Ik was al bang dat bij verdere neergang je op tijd (bij de nuldoorgang) je fiets moest omdraaien, omdat je anders achterstevoren terug zou fietsen...
Blijf niet te lang staan bij Luther!

Cor zei

Dag Wil,

Als je onderweg wat wilt zingen is dit refrein uit een liedje van Willy en Willeke (Alberti) misschien een idee...:
Ja, zo'n reisje langs de Rijn, Rijn, Rijn
's Avonds in de maneschijn, schijn, schijn
Met een lekker potje bier, bier, bier,
Aan de zwier, zwier, zwier, op de rivier, vier, vier.
Zo'n reisje met een nieuwerwetse schuit, schuit, schuit,
Allemaal in de kajuit, juit, juit.
't Is zo deftig, 't is zo fijn, fijn, fijn.
Zo'n reisje langs de Rijn

Je naam misstaat ook niet in dit rijtje.
Bedankt voor je (als altijd) informatieve etappeverslagen.
En geniet van je rustdag!
C&A

Simon zei

Hoi Wil,

Je gaat goed! Ik volg je route in Google Earth en die zegt dat je al 30% van de afstand hebt afgelegd. In rechte lijn weliswaar, maar het is toch hoopgevend. Ga zo door!