donderdag 11 augustus 2011

Bregenz; rustdag

etappe Friedrichshafen-Bregenz, 40 km
via Bodensee-Radweg
Daar had ik mij veel van voorgesteld, dat stuk Bodensee-route. Maar het is hier al net als bij veel andere meren: aan het water staan (vaak nogal luxe) huizen met een eigen strand en flinke heggen of muren, en de weg of het fietspad lopen een stukje landinwaarts. Je kunt daardoor maar af en toe een glimp opvangen van de uitzicht over het meer. De route ging verder vooral door bebouwde gebieden en was niet heel interessant. Pas in Bregenz liep het pad weer op de oever. Dan is het ook inderdaad een prachtig gezicht.
Gelukkig heb ik in Friedrichshafen rustig de tijd genomen om te genieten van het uitzicht over het meer. Verder had ik besloten dat het rustdag was. Dat betekent voor mij eventueel een klein stukje fietsen en niet klimmen. Daarom ben ik in Friedrichshafen naar het Zeppelin-museum geweest. Graf Zeppelin werkte namelijk in Friedrichshafen, en ze zijn daar reuze trots op hem. Het museum is best wel aardig, vooral voor technisch geinteresseerden. Er is ook veel aandacht voor kinderen in de manier waarop de zaken gepresenteerd zijn. Merkwaardigerwijs was er in hetzelfde museum een verzameling (vooral) kerkelijke kunst, een kleine tentoonstelling van een schilder Dix en een afdelinkje moderne kunst. Ik vond de combinatie nou niet zo voor de hand liggend.
Na de gebruikelijke lunch (volkorenbolletjes met banaan, appelsap en vruchtenyoghurt) ben ik dus naar Bregenz gefietst. Dit is een belangrijk tussen-doel voor mij: het einde van het eerste boekje, en het begin van het Oostenrijkse stuk. Daarom kijk ik even terug en dan moet ik zeggen dat de reis tot nu toe formidabel verloopt. Ik weet natuurlijk niet wat er nog komt maar helemaal mislukken kan al niet meer.

Terzijde: Je ontdekt soms rare dingen: de pijpen van mijn broek vangen bij een snelle afdaling veel wind en werken dan min of meer als remparachutes! Maar ze vangen dan behalve wind blijkbaar ook wel eens een insekt, dat kriebelt en dat je ´s avonds in je kleren terugvindt.

1 opmerking:

Dick/Geke zei

Was de rustdag in Bregenz de opmaat voor het zwaardere werk?
We hebben "nocht" aan je prachtige verhalen en volgen je met plezier.
Dick en Geke