vrijdag 2 september 2011

ROME!

Etappe: Fiano Romano - Rome, 65 km

Ja, het staat er echt: ROME. Aan een kant heb ik er vast in geloofd, aan de andere kant er niet op gerekend in de tijd voor ik vertrok maar ik ben op de plaats van bestemming. Dat geeft natuurlijk het bekende tweeslachtige gevoel: het doel is bereikt, fantastisch, en tegelijk: het doel is bereikt, dus de uitdaging is er niet meer. Alle omstandigheden werkten natuurlijk mee: terwijl jullie regen en wind hadden, fietste ik met een windje mee in de zon en bij fijne temperaturen in Duitsland en Oostenrijk.
Het was wel een heel bijzondere tijd. De reacties, commentaren en aanmoedigingen van alle volgers en andere reageerders maakten dat ik weliswaar alleen op stap was, maar toch ook weer niet. Het dagelijks contact met Baukje droeg daar natuurlijk ook veel aan bij!

Vandaag stond ik op met een gevoel dat mij deed denken aan een dag na een elfstedentocht: veel energie geleverd, eigenlijk nog niet helemaal bijgetankt en een beetje zwaar in de benen. Dat gaat over als je eenmaal onderweg bent, en de laatste etappe is echt een stuk gemakkelijker dan de vorige- maar de helft van het klimwerk van gisteren, en de laatste 25 km waren zelfs eindelijk echt vlak of een beetje omlaag.
In Rome fiets je nog een heel eind over een vrijliggend fietspad langs de Tiber, met allemaal bamboebossen er naast en zo nu en dan een soort pergola, het leek wel een beetje een ereboogje, over het pad heen. Het pad komt op een of twee kilometer na bij het Sint Pietersplein uit. Goed geregeld, Italiaanse fietslobbyisten!

De jeugdherberg is verplaatst naar de Via Ottaviano, op een steenworp van het Vaticaan. Maar hij is vannacht vol, en het boeken van een bed voor de drie volgende nachten is een heel gedoe: je hebt per se een creditkaart nodig voor het digitaal inchecken en betalen, en die ligt in Kampen. Gelukkig kon Baukje mij de noodzakelijke nummers doorbellen. Daarna nog een nacht in een hotelletje gevonden, en nu het regelen gedaan is komt het genieten van vier dagen in de stad en het nagenieten van de reis.
Dank voor jullie vele suggesties voor mijn verblijf hier! Dat worden nog drukken dagen.
Gelukkig is mijn terugreis geregeld. Want thuiskomen, daar verheug ik mij zeer op!

7 opmerkingen:

marijke zei

WAUW Wil, je bent er! Supergefeliciteerd! En nu maar genieten. Maar ik snap de dubbele gevoelens ook heel goed. We zijn in elk geval heel blij voor je en trots op je!

Cor zei

Hoi Wil!
Sjapo (Chapeau!). Eindelijk ben je op een plek waar ik ook geweest ben! In 1969 mocht ik eindelijk eens met mijn ouders mee op vakantie naar het buitenland en dat werd Rome! Maar wel per vliegtuig, het reisdoel was toen belangrijker dan het vervoermiddel. Hoewel het vliegen voor mij ook een sensatie was. Het voorafgaande jaar was ik met Wim, Puck en Marianne naar Londen gevlogen, dus ik had al een beetje geoefend......
Voor zover mijn geheugen het toelaat, herinner ik mij een wandeling langs de Tiber, het bezoek aan Colloseum, Forum Romanum en het Sint Pietersplein. Daar moesten we met OV naar toe. En niet te vergeten het Pantheon ende Trevifontein. Nu ik dit allemaal opschrijf krijg ik zin om zo een reis te boeken en kijken hoe het nu is. Ik heb soms het idee dat ik nog zo de wandeling van het Colloseum naar ons hotel indertijd zou kunnen maken. Maar misschien bestaat dat al niet meer. Marianne filmde indertijd veel, misschien moet ik (als dat nog kan) nog maar weer eens de film van Rome bekijken.
Geniet van Rome!

Remco Kronemeijer zei

Oom Wil, van harte gefeliciteerd ! En bedankt voor de dagelijkse blogs. Ik heb ervan genoten ! Veel plezier nog in Rome en een goede terugreis gewenst.

evert zei

Ha Wil,
Gefeliciteerd met je aankomst in Rome! Geweldige prestatie! Zeker na de problemen die je een paar jaar geleden had.
Ik neem aan dat je nu in alle rust kunt gaan genieten van de mooie dingen die er in Rome te zien zijn.
Gelukkig is de tijd te kort om nog terug te fietsen, want je bent in staat om het te doen!
Zoiets heb je al eens op kleinere schaal gedaan na een 'stukje meefietsen' omdat Baukje toch niet thuis was..
Jammer dat je geen blogs meer schrijft, want die waren ook erg leuk en onderhoudend.
Groet, Evert.

Anoniem zei

Ha die Wil

Van harte gefeliciteerdmet je succesvolle tocht.Arie en ik vinden het fantastisch. Geniet de komende dagen van de bijzondere kunst, die je gaat zien

Groetjes Arie en Alie

Anoniem zei

Gefeliciteerd Wil! Geniet van Rome en we hopen dat je een goede terugreis hebt!

Groeten,

Arjen, Lies, Douwe & Mats

welmoed zei

Wow, je bent er! We zijn trots op je, en wat geweldig dat het zo goed is gegaan allemaal. Tot woensdag!